رسانه ها

ناب ترین مطالب ایران و جهان در وبلاگ رسانه ها

رسانه ها

ناب ترین مطالب ایران و جهان در وبلاگ رسانه ها

تمام آنچه شما باید در مورد فتوگرامتری بدانید

عکاسی ، که در ایران به عنوان نقشه برداری هوایی شناخته می شود ، یکی از دوره های تخصصی در بسیاری از رشته های دانشگاهی ، به ویژه در زمینه مهندسی پیمایشی است.

  

با توجه به کاربردهای گسترده در علوم مختلف مانند مهندسی عمران ، معماری ، زمین شناسی ، کشاورزی ، شهرسازی ، جغرافیا ، جنگل ها و غیره ، مطالعه آن به عنوان یک یا چند دوره در دوره های کارشناسی در رشته های یاد شده ضروری شده است.


این علم در دهه های اخیر دستخوش تغییرات اساسی شده است ، زیرا سبک های باستانی و اولیه تقریباً باستان بوده و امروزه روشهای عددی جایگزین اندازه گیری سنتی شده اند.


تصویربرداری را می توان دانش به دست آوردن اطلاعات در مورد محیط و عوامل جسمی از طریق بررسی ، تفسیر و اندازه گیری روی عکس ها دانست. بنابراین ، برای به دست آوردن اطلاعات جامع در مورد محیطی که در این علم آرزو داریم ، لازم است که یک تجزیه و تحلیل جامع و دقیق از تصاویر و استخراج اطلاعات پنهان شده در آنها ، برای به دست آوردن نقشه مورد نیاز و سایر محصولات انجام شود.


همانطور که از این تعریف مشخص است ، این علم عموماً مبتنی بر آنالیز عکاسی است. با گذشت زمان و فناوری رشد کرده است ، تصویربرداری نیز به حدی گسترش یافته است که امروزه پدیده های مغناطیسی و صوتی عوامل محیطی با استفاده از تکنیک های تصویربرداری قابل تجزیه و تحلیل هستند.


در طبقه بندی کلی ، فتوگرامتری را می توان به دو شاخه تقسیم کرد: متریک و تفسیری. اگر می خواستیم بین نقاط مختلف تصویر مانند تعیین فاصله ، زاویه ، مساحت ، اندازه ، ارتفاع ، اندازه و شکل های مختلف اطلاعات مختلفی بدست آوریم باید به شاخه متریک این پرچم برویم.


یکی از رایج ترین کاربردهای شاخه متریک استفاده از نقشه های مسطح و توپوگرافی (حجمی) از تصاویر است. تصاویر همچنین به دو روش هوایی ، هواپیما و زمینی توسط دوربینهای زمینی ضبط می شوند. بخش تصویرگری همچنین عوامل مختلفی در عکس را از طریق مکانیسم های تحلیلی مشخص می کند.


بخش توضیحی به یک بخش مفصل تر به دو دسته تفسیر تصویر و تحلیل از راه دور تقسیم می شود. در آنالیز از راه دور ، که دانش جدیدی است ، علاوه بر تجزیه و تحلیل معکوس ، از ابزارها و تجهیزات دیگری مانند دوربین های چند طیفی ، آنالایزر مادون قرمز و غیره نیز استفاده می شود.


در راستای دوران تکنولوژی و پیشرفت بسیار زیاد در ساخت دوربین های مداربسته ، رشد قابل توجهی در فتوگرامتری مشاهده شده است. اولین تصویر رنگی جهان در سال 1861 معرفی شد و حدود 30 سال عکاسی با اختراع فیلم های اپیزود اختراع شد.


در سال 1909 ، دکتر پات ، اصالتاً اهل آلمان ، از یک جفت عکس استفاده کرد تا اولین قدم ها را به سمت برجستگی بردارد. تلاش های این شخص منجر به نوآوری ها و تغییرات بسیاری در زمینه عکاسی شد. در همان دهه با اختراع هواپیما مهمترین مرحله در عکس های هوایی برداشته شد. استفاده از فن آوری های جوی منجر به رشد و تولید نقشه از سطوح و محیط های گسترده شده است.


در نتیجه ، بسیاری از پیمانکاران در اروپا و آمریکا به عکس های هوایی تبدیل شده اند. امروزه با گذشت زمان و تحولات گسترده در فناوری ساخت دوربین و همچنین ساخت هواپیماهای شخصی تیراندازی ، این علم وارد حوزه جدیدی شده است. لازم به ذکر است با پیشرفت علم و فناوری در این مناطق ، نقشه ها با دقت و کیفیت بهتری تولید می شوند.


ابزارهای سنجش از دور قابلیت ارائه اطلاعات عددی و کیفی را برای عوامل و اثرات لازم دارند. این دستگاه ها در فاصله بسیار زیادی (مانند ماهواره ها) از جسم قرار گرفته اند. امروزه به دلیل اهمیت حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب اکوسیستم ها ، استفاده از تجزیه و تحلیل از راه دور ، تفسیر و تجزیه و تحلیل تصاویر ضروری است. از این ابزارهای قدرتمند برای مدیریت و برنامه ریزی کارها و تصمیم گیری ها استفاده می شود.


در سالهای اولیه ظهور عکاسی ، از آن برای ایجاد نقشه های توپوگرافی (توپوگرافی) استفاده می شد. امروزه تولید چنین نقشه هایی بخش مهمی از علم عکس است. برای درک اهمیت تصاویر در تولید نقشه های توپوگرافی ، لازم است بدانید که ایالات متحده تقریباً تمام نقشه های توپوگرافی سرزمین های خود را از این طریق تولید می کند.


همچنین از تصویربرداری برای تعیین مختصات نقاط مورد علاقه و ایجاد نقشه های هدف و مقصد استفاده می شود. این نوع نقشه ها در برنامه هایی مانند برنامه ریزی و طراحی بزرگراه ها ، راه آهن ها ، سیستم های پر سرعت حمل و نقل ، پل ها ، خطوط لوله و کانال ها ، خطوط انتقال ، سدهای برق آبی ، کنترل سیلاب ، توسعه رودخانه و بندر ، پروژه های بازسازی شهری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.


کنتورهای نوری قادر به نقشه برداری از منطقه هستند بدون اینکه یک قدم برداشتند. این مسئله زمانی مهم است که در دسترسی به اراضی دارای مالکیت خصوصی مشکل ایجاد شود. استفاده از عکاسی در طراحی و برنامه ریزی بزرگراه ها نمونه بارز کاربرد این علم در مهندسی است.


https://yektaz.kowsarblog.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد